středa 19. listopadu 2008

Martin Kvizda: Stát a železnice – sňatek z rozumu?

Ve středu 19. listopadu přednesl Martin Kvizda strhující přednášku o ekonomických dějinách železnic a jejich regulace. Diskuze byla opět tak živá, že ji bylo třeba utnout, abychom se vůbec dostali domů před kuropěním. Dlouho jsem neslyšel tak zajímavou přednášku. MUES doporučuje!

Anotace: Od počátku vzniku železnic v 19. století ovlivňoval stát jejich výstavbu a reguloval jejich provoz – s různou intenzitou, s různými cíli, s různými výsledky. Podíváme-li se na historii železnic očima ekonoma, najdeme mnoho učebnicových příkladů zneužití konkurenčního postavení, deformace tržních vztahů, kartelu, monopolu, síťového efektu a důsledků jeho přecenění, problému fixních nákladů atd. A téměř za vším najdeme více či méně skryté působení státu. Přednáška založená na komentáři vybraných případových studií pomůže odpovědět na otázku: proč ještě stále jezdíme vlakem, když můžeme jezdit autem a létat?

Záznam přednášky v MP3 si můžete stáhnout tady (MP3, 22.3 MB), slides jsou zde (PDF, 991 KB).

O přednášce můžete diskutovat pomocí komentářů k tomuto příspěvku.

1 komentář:

Pavel řekl(a)...

Jen jsem projel prezentaci. Zajímavé to je, ale ty závěry?

1. Korporace a firmy vždy lobbovaly a uplácely. Stačí se podívat na náklady na výstavbu dálnic.

2. V prezentaci citelně chybí popis železnice v Japonsku. Tam funguje a bylo by dobré vědět, jak k tomu došli.

3. Bohužel, u nás stát přes proklamace brání nástupu konkurence do osobní přepravy. Třeba to Jančurovi vyjde a k teorii o tom, zda lze nebo nelze vydělávat, přibude i nějaká praktická ukázka.

4. Náklady na železnici lze srovnat jen s náklady na silniční přepravu. Nelze říci, že je neefektivní, pokud nevíme o efektivnější. Silniční dopravci platí jen zlomek toho, co stojí údržba a výstavba silniční sítě. Neplatí externality v podobě nákladů na zdravotní péči. Atd. Nespočívá současná "efektivita" silnice právě jen v existenci konkurence?